پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229160
رفتار دوگانه سازمان ملي استاندارد در قبال کيفيت بنزين پايتخت
تاریخ انتشار : 1396/11/18 11:25:36
نمایش : 1654
سازمان ملي استاندارد طي ماه هاي گذشته و با اوج گرفتن آلودگي هواي تهران در زمستان طي دو اظهار نظر نخست کيفيت بنزين تهران را تاييد و چندي بعد آن را زير سوال برد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با تعطيلي مدارس پايتخت به دليل آلودگي هوا و تکرر آن در زمستان سال جاري بحث داغ کيفيت بنزين بار ديگر در مرکزتوجه اذهان عمومي قرارگرفت.

اگرچه رئيس سازمان ملي استاندارد پيش تر گفته بود که بنزين پايتخت از کيفيت مطلوب برخوردار است اما وي سه روز قبل در يک نشست خبري، کيفيت بنزين پايتخت را زيرسوال برد و گفت:  نتايج جديدترين آزمون کيفي بنزين در ۲ نمونه برداري که از بنزين تهران صورت گرفته نشان مي دهد که مشکلاتي در ميزان گوگرد وجود داشته به طوري که اين رقم در تهران ۶۰ بوده در حالي که طبق استاندارد بايد ۵۰ باشد.اگرچه رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وي همچنين درباره ميزان اکتان موجود در بنزين عرضه شده در تهران که يکي از مولفه هاي کيفي سوخت به شمار مي رود توضيح داد: نتايج ۵۰ مورد نمونه برداري نشان مي دهد که عدد اکتان بنزين حدود ۹۰ است که زير حد استاندارد است؛ اگرچه فاکتورهاي نگران کننده مانند بنزن و آروماتيک ها مورد مردودي نداشتيم و ميزان گوگرد نيز در حد استاندارد بوده است.

کيفيت بنزين تهران مطلوب است

البته بيژن زنگنه، وزير نفت نيز در پاسخ به موضوعات مطرح شده از رييس سوي سازمان ملي استاندارد درباره ميزان اکتان بنزين تهران گفت: اطلاع دقيقي در حال حاضر از اين ميزان ندارم اما درباره ميزان گوگرد موجود در بنزين، نمونه برداري انجام شده در کلان شهر تهران ۶۰  PPM عنوان شده بود در حالي که ميزان استاندارد آن ۵۰ PPM است.

وي درباره سخنان ديروز رييس سازمان ملي استاندارد مبني بر اينکه گوگرد بنزين در تهران بالاتر از حد استاندارد بوده است، اظهار کرد: ممکن است در يک يا دو جايگاه چنين گفته اي تاييد شود اما به طور کلي بنزين عرضه شده در کلان شهرها از کيفيت مطلوبي برخوردار است.

اختلاف نظر در تعريف مشترک از کلانشهر

عليرضا صادق آبادي، معاون جوان وزير نفت در امور پالايشي نيز درباره کيفيت بنزين توليدي کشور و ارتباط آن با آلودگي کلانشهر تهران و البرز گفت: تعريف کلانشهر از ديد نهادهاي مختلف يکسان نيست؛ با فرض اين که بنزين عرضه شده از سوي جايگاهي در بومهن يا رودهن که حومه تهران به شمار مي‌آيد از استاندارد يورو ۴ انحراف داشته باشد، آيا اين  موضوع به تعاريف مختلف از کلانشهرها برنمي‌گردد؟!

وي با تاکيد بر اين‌که به هرحال همه بنزين يورو ۴ توليدي در کشور، همگي در کشور توزيع مي‌شود و در جاي ديگري مصرف نمي‌شود، تصريح کرد: سعي ما انجام تکليف و اولويتي است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و اين تکليف توزيع بنزين با استاندارد يورو ۴ در ۸ کلانشهر است.

معاون وزير نفت در امور پالايش افزود: به تازگي قرار شده است که براي هر تلمبه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت يک «تگ» ايجاد و بر اساس اين تگ‌ها تعريف ما از کلانشهر نيز مشخص شود.

يک بام و دو هوا

نکته جالب در اين ميان اين اظهار نظرها، رويکرد متفاوت رئيس سازمان ملي استاندارد است. به نحوي که يک مرتبه ميزان گوگرد۶۰ PPM اي در بنزين تهران را نسبت به ميانگين مناسب مي داند و در زماني ديگر اين رقم را بالا!  حتي اگر اين گفته رييس سازمان ملي استاندارد درباره بالا بودن ميزان گوگرد را معيار تلقي کنيم، به نظر مي رسد بيشتر مسووليت درباره اين موضوع متوجه نهاد نظارتي و کنترل کيفيت بنزين عرضه شده است. يعني همان «سازمان ملي استاندارد».

اين سازمان طي سالهاي اخير، بارها بي کيفيت بودن بنزين تهران را رد و تاکيد کرده بود که نمونه هاي دريافت شده از وزارت نفت که مورد آزمايش قرار گرفته نشان مي دهد بنزين توزيعي، از کيفيت لازم برخوردار است و مشکلي ندارد.

پالايشگاهي که از توليد جا ماند

نکته قابل توجه در اين ميان، عدم توليد بنزين سوپر و يورو۴ در پالايشگاه تهران طي هشت ماهه سال جاري است. اين در حالي است که در مقابل از فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين يورو۴ تحويل انبارها داده شده است. البته بر اساس گفته مسوولين شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي علت اختلاف موجود در اعلام دو مولفه اکتان و گوگرد موجود در بنزين کلانشهر تهران در دست بررسي کارشناسان بوده و نتايج آن به زودي اعلام مي شود.

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html